Zorgen zonnepanelen op een huurhuis voor een hogere huur?

Aangezien mijn huurhuis wordt verbeterd met zonnepanelen, stijgt mijn energielabel. Hierdoor kan de verhuurder door een hoger punteraantal, meer huur vragen. Mogen zij dit ook doen met zittende huurders in de toekomst? Ze geven zelf aan van niet, al hoor ik meerdere verhalen.

Alvast dank.

een week geleden
ronron1212
een week geleden
ze mogen de huurverhogen
Inekez1
een week geleden
Dat ligt eraan hoe de verhuurder dat verrekent. Als de panelen worden doorberekend in de huur, betaal je elke maand iets meer aan de verhuurder, maar gaat je energierekening flink omlaag. Als je huurtoeslag krijgt, gaat je huurtoeslag omhoog als je meer huur gaat betalen (jij of de verhuurder moet wel zelf de huurverhoging doorgeven op toeslagen.nl). Netto ben je dan goedkoper uit met een hogere huur. Heb je een blokaansluiting en/of ook energiekosten voor gedeelde ruimtes met de buren, dan kan de verhuurder kiezen voor de constructie dat de door de panelen opgewekte stroom wordt 'verkocht' aan de huurders. Dat is dan goedkoper dan de stroom die je moest inkopen via de energieleverancier. Dus of je betaalt voor de panelen, via je huur. Of je betaalt voor de stroom, via je servicekosten. In beide gevallen betaal je daarbij veel minder aan je energieleverancier en ben je per saldo per jaar goedkoper uit dan zonder panelen.
twan040
een week geleden
Ok dank. Panelen worden per maand betaald middels servicekosten. Dit krijg ik niet bij de huurtoeslag, omdat het niet in de kale huur zit maar dit bedrag is niet zo hoog en prima voor nu. Vraag me alleen af of zij de kale huur mogen verhogen bij een bestaande huurder (mij) als het energielabel tussentijds wordt verbeterd door de panelen.
ronron1212
een week geleden
Ja dat mag
ronron1212
een week geleden
Service kosten kunnen jaarlijks worden verhoogd door hogere kosten ook bij bestaande huurders.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Bij woningverbetering mag de huur worden verhoogd. Dit zal vooraf afgesproken worden. Daarnaast mag de huur 1x per jaar, meestal 1 juli, verhoogd worden. Hiervoor gelden bepaalde regels, waaronder het door de overheid maximaal vastgestelde percentage. Dat de servicekosten zijn verhoogd verbaast me; die kosten behoren elk jaar onderbouwd afgerekend te worden obv werkelijke kosten. Bij zonnepanelen lijkt me dat lastig.
ronron1212
6 dagen geleden
Waarom is dat bij zonnepanelenlastig je weet de kosten net als dat er onderhoud is.
ronron1212
6 dagen geleden
Service kosten verhogen is niets verbazends de kosten stijgen personeel wordt duurder materiaal enz.

Geef als eerste antwoord