Als je aangehouden bent door de politie, in welke gevallen moet je tijdelijk de cel in? Of is dat alleen als je niet 'luistert' en niet meewerkt?

Wat is nou het verschil tussen een aanhouding en aan arrestatie?

En moet je nog steeds je schoenveters en riem inleveren vanwege de veiligheid als je de cel in moet? Waarom zijn zijn ze nou bang voor zelfmoord in een cel eigenlijk?

En mag een agent bij een aanhouding op straat waar hij normaal gesproken alleen een bon uitdeelt, je ook direct meenemen naar het bureau voor verhoor, of gebeurt dat alleen in bijzondere gevallen?

Tja, ben altijd braaf geweest, dus heb geen ervaring :-P. Was er wel benieuwd naar hoe dat in zijn werk gaat als je aangehouden bent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoenen en riem moet je inleveren. En ja, dit is echt omdat dit spullen zijn waar je jezelf mee kunt verwonden/van het leven beroven. Bh's moeten ook uit (zelfde reden) en sieraden moeten af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, als je echt zo labiel bent dat je je in een cel wilt verwonden, dan kan dat ook buiten de cel. Is de politie nou verantwoordelijk voor jouw als je in de cel zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af, als een vrouw haar BH uit moet doen, dan gebeurt dat wel onder leiding van een vrouwelijke agent zeker, terwijl de vrouw in een kamertje in alle privacy even haar BH uitdoet, waarna ze haar shirt aantrekt en naar haar cel gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 keer eventjes in de cel gezeten toen ik minderjarig was. Moest toen wel mijn bh uitdoen in de nabijheid van een vrouwelijke bewaarder.

Antwoorden (2)

Aanhouding is een ander woord voor arrestatie. De twee begrippen betekenen dus hetzelfde.

Na aanhouding is de politie verantwoordelijk voor jouw welzijn.

Als je na de aanhouding op het politiebureau aankomt, wordt je naar een ophoudkamer gebracht ( soort cel, maar feitelijk een wachtkamer). Vervolgens wordt je gefouilleerd. De insluitingsfouillering. Alle spullen, die dan bij jou worden aangetroffen, mogen worden gebruikt als bewijs.

Vervolgens moet je zaken waarmee je jezelf iets kan aandoen uitdoen/ tijdelijk afstaan. Dus schoenveters, riem en beugel-bh.

Fouillering wordt, zo mogelijk, uitgevoerd door iemand van hetzelfde geslacht als de verdachte.

De politie heeft vervolgens beperkt tijd om onderzoek te verrichten. Dit is maximaal 2 keer 6 uur. De nachtelijke uren worden niet meegeteld. Tijdens de nacht kun je overgebracht worden naar een cellencomplex.

Indien nodig kan je in verzekering gesteld worden. U kunt dan voor langere tijd worden vastgehouden voor onderzoek.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig +
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik kan me vergissen, maar een aanhouding is toch niet hetzelfde als een arrestatie? Voor zover ik weet mag elke burger een aanhouding doen (bij op heterdaad) maar mag een burger nooit iemand arresteren. Als je als burger iemand aanhoud moet je hem direct overdragen aan een opsporingsambtenaar. Die kan dan vervolgens de arrestatie uitvoeren.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
aanhouding en arrestatie zijn gewoon gelijk qua betekenis. Een burger mag idd bij ontdekking op heterdaad van enig strafbaar feit een aanhouding doen. Wat de bruger niet mag is een staandehouding verrichten. Dat is het vaststellen van de identiteit van een persoon. Dat mogen opsporingsambtenaren dan weer wel.
Het antwoord van AlphaLimaSierra is al heel compleet, maar ik zal nog even wat toelichten.

De politie heeft een aantal dwangmiddelen. Voor een eenvoudige situatie kiest men over het algemeen voor het dwangmiddel staandehouding (of een soortgelijke uit de specifieke wetgeving zoals bij verkeersovertredingen). De staandehouding dient dan om je gegevens te controleren en je een proces-verbaal aan te zeggen. Gedraag jij je hierbij vervelend en wil je, bijvoorbeeld, je gegevens niet geven dan loop je het risico alsnog aangehouden te worden waarna hetgeen AlphaLimaSierra al vertelde moet ondergaan.

Een uitzondering zijn kleine verkeersovertredingen. De zogenaamde Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersovertredingen. Dit is in principe bestuursrecht waardoor je niet aangehouden kan worden. Echter, als jij je niet kan identificeren of zwaardere overtredingen pleegt zal dit wel zo zijn.