Waar mag je niet openbaar drinken in Rotterdam? Wijken , straten etc

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik weet van Zoetermeer dat er iets van 10 gebieden het niet toegestaan is en de rest is gedoogd. Ik wil weten hoe dit in Rotterdam is geregeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Art 2.4.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening van gemeente Rotterdam bepaalt dat:

1. Het verboden is op of aan de weg alcoholhoudende dranken te gebruiken indien dit gepaard gaat met gedragingen die de openbare order verstoren, het woon-en leefklimaat nadelig beïnvloeden of anderszins overlast veroorzaken.
2. Het is verboden op de weg, die deel uit maakt van een door het college aangewezen gebied, alcoholhoudende dranken te gebruiken of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.
3. Het in het tweede punt gestelde verbod geldt niet voor:
a. een terras dat deel uit maakt van een inrichting als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet.
b. de plaats, niet zijnde een inrichting, als bedoeld onder a, waarvoor een ontheffing geld krachtens artikel 35 van de Drank- en Horecawet.

De in lid 2 bedoelde "door het college aangewezen gebied" is helaas een hele lange lijst. Deze is te vinden in onderstaande link:
http://www.bds.rotterdam.nl/Gemeentebladen_Rotterdamse_regelgeving:115806/Geldende_regelgeving/Algemene_Plaatselijke_Verordening/Aanwijzingsbesluiten_bij_APV/Aanwijzingsbesluit_APV_gebieden_openlijk_drankgebruik_en_bedelarij_Geconsolideerde_tekst

De gemeente Rotterdam gebruikt beveiligde PDF-bestanden die ervoor zorgen dat ik de teksten niet kan kopiëren vandaar deze doorverwijzing. Tevens zou het zo veel tekst zijn dat het hier niet eens zou passen.

Als je bovengenoemde link opent kun je onderaan de pagina de PDF downloaden van het Aanwijzingsbesluit gebieden openlijk drankgebruik en bedelarij zoals hij in 2005 was.
Er zijn in totaal 9 wijzigingen betreffende het aanwijzingsbesluit gebieden openlijk drankgebruik en bedelarij. Hiermee moet je dus ook rekening houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Openbaar drinken is in principe nergens toegestaan volgens de wet. Dit valt onder openbaar dronkenschap.

Soms wordt het gedoogd bij festivals etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie de reden van de - niet in, maarja...
In prins alexander: Prinsenland , zevenkamp, nesselande, oosterflank [http://www.prinsalexander.nl/Prins_Alexander/Deelgemeente_/Wonen___Leven/Veiligheid/Alcholvrije_zones/]

Er zijn er zeker nog meer; Rotterdam lijkt niet vrijelijk deze info uyit te geven.