Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op personeel-organisatie.startpagina.nl

Opleiding NCOI of ISBW

Fieke
10 Jun, 2009 18:18

Hallo,

Ik wil me graag omscholen. Heb jaren lang als makelaar gewerkt maar ben ontslagen vanwege de crisis. Kan geen baan als makelaar vinden en wil dus de banken in om te leren. Ik wil niet weer 3 of 4 jaar (achter elkaar) in de banken en wil dus graag beginnen met een opleiding van 1 jaar die later is aan te vullen tot een heel HBO dipoloma. Ik ben aan het kijken naar personeelsmanagement.

Maar het is lastig kiezen.

Zowel ISBW als NCOI geven aan met docenten te werken die uit de praktijk komen. Qua opleidingsduur zijn ze ongeveer even lang. Er zit alleen een groot prijs verschil in de opleidingen € 850,-.

Kunnen jullie, misschien uit de praktijk, vertellen welk instituut goed/beter staat aangeschreven? En zijn er ook mensen die ervaring hebben?

Bedankt,

Groeten Fieke

Bewerkt 04 Nov, 2009 11:52
Janne
10 Jun, 2009 18:41

Beste Fieke,

Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag, omdat ik geen ervaring heb met deze opleidingen.

Maar hou wel in je achterhoofd dat personeelsmanagement een ondersteunde functie is binnen organisaties. En dat dit juist een gebied is waar als snel op wordt bezuinigd. Door de kredietcrisis zijn er in dit vakgebied weinig vacatures. En overstelpt het aanbod van professionals de vraag.

Als de reden van je omscholing enkel en alleen baangarantie is kun je misschien beter naar een ander vakgebied gaan kijken. Als je hart bij personeelsmanagement ligt en dit echt het vakgebied is waarin je verder wilt moet je het natuurlijk doen!

Succes met je keuze.

Annemie83
11 Jun, 2009 09:35

Beste Fieke,

Komende zaterdag heb ik mijn laatste les van HBO Personeelsmanagement via het NCOI.

Ik heb deze opleiding één jaar gevolgd en ben zeer tevreden over deze opleiding. Ik werk fulltime en volg dus op zaterdag les. De opleiding bestaat uit 4 modules, voor elke module dien je een eindopdracht te schrijven. Persoonlijk vind ik dit een betere manier van ‘toetsing’ als een schriftelijk examen. Via die eindopdracht leer je de opgedane kennis te vertalen naar de praktijk. De docenten komen inderdaad allemaal uit de praktijk, maar zijn zeer enthousiast.

De studiebelasting is best hoog, maar ik heb er dan ook een fulltime baan bij, misschien dat dat het zwaarder maakte.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gr,

Annemie

Mare
16 Jun, 2009 10:02

Hallo Annemie,

ik heb net mijn opleiding HBO Personeelsmanagement afgerond. En ben geslaagd ;-) - gelukkig!

Ik heb zeer wisselende gevoelens over deze opleding.

Deze zijn vnl gelegen in het e-learning traject dat ik volgde. Door een drukke baan + gezin wilde ik geen schoolverplichting maar leren wanneer het mij uitkwam. E-learning leek perfect. Helaas bleek/blijkt? dat bij het NCOI slecht tot zeer slecht. Studiemateriaal komt te laat, ipv een week per opdracht zaten er aanvankelijk 3 dagen (!) tussen - na lang mailen/bellen werden dat 5 dagen. Contact met de docent via e-connect bleek niet mogelijk waardoor we een groot deel van de opdrachten zonder enige vorm van begeleiding moesten doen.

Lang leve hyves; daar vonden we elkaar op de NCOI-hyve. Onderling heb ik daar veel steun aan gehad. Na heel lang en heel veel klagen hebben we een (groot deel van) het studiegeld uiteindelijk teruggekregen omdat we het overgrote deel van de studie zonder begeleiding hadden moeten doen. Helpdesk is inefficient en niet of nauwelijkse bereikbaar.

Er zouden overigens nav onze klachten wel de nodige verbeteringen worden ingezet. Omdat ik nu klaar ben, weet ik niet of dat het geval is inmiddels. Kijk eens op sites van Radar en Kassa …

Aan de andere kant; de studie vond ik interessant. Leerboeken goed, en - als er contact was met de docenten - bleken zij zeer ter zake kundig, en enthousiast. Door het gebrekkige e-connect heb ik uiteindelijk vooral telefonisch contact gehad met de docenten; zij toonden zich zeer betrokken en namen uitgebreid de tijd voor vragen en advies. Mijn nichtje heeft wel de ‘gewone’ opleiding gevolgd en was er zeer enthousiast over.

De opzet met de modules met afsluitende module-opdrachten vond ook ik erg prettig; ik heb iedere module ingezet op zaken die in ons kleine bedrijf nog niet geregeld waren en die nu inmiddels allemaal geimplementeerd zijn zoals een W&S protocol, een personeelshandboek, een personeelscyclus met goalsetting, evaluatie en beoordeling etc. Meteen in de praktijk te gebruiken dus.

Al met al dus dubbel; NCOI is als instituut voor dagopleiding prima, met uitstekende docenten. De opleiding via e-learning volgen zou ik echter zeer afraden ;-).

Succes met je keuze!

KimR
16 Jun, 2009 13:50

Zelf heb ik 5 jaar geleden de opleiding Personeelsmanagement bij het ISBW afgerond. Ik was ontzettend tevreden over de opleiding. De lesstof, het trainingsmateriaal, de docenten, het lestempo, de tijd die ik kwijt was met huiswerk etc., alles was prima! De opleiding was erg praktijkgericht, dus het was wel belangrijk om in een P&O gerelateerd beroep werkzaam te zijn. In de praktijk merk ik dat het diploma ook als volwaardig wordt beschouwd door het bedrijfsleven. Veel succes.

JoyceR
17 Sep, 2009 18:58

Ik oktober ga ik starten met de avondopleiding Praktisch personeelsmanagement 1 bij het ISBW. Wat ik mij afvraag (door het zien van de opdrachten) is of het voor iemand met 1 jaar ervaring op personeelsbeheer en geen vooropleiding wel haalbaar is. Kan iemand mij dit vertellen?

Alvast bedankt!

Groeten Joyce

Marjon
04 Nov, 2009 11:52

Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met de opleiding Personeelsmanagement van Avans+ (post-hbo)?