Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op personeel-organisatie.startpagina.nl

ADV-dagen/uren wettelijk of bovenwettelijk? + uitbetalen vakantie-uren

MM
07 Okt, 2008 12:15

Ik heb een vraag waarop ik denk het antwoord te weten, maar wil graag nog advies van jullie.

Zijn ADV-uren/dagen wettelijke uren/dagen of bovenwettelijke uren/dagen?

E.e.a. heeft ook te maken met al dan niet mogen uitbetalen van deze dagen.

Daaropvolgend ook nog een vraag.

Stel je werkt 40 uur per week. Je hebt dan 20 wettelijke vakantiedagen. De CAO bepaalt dat je nog 10 dagen per jaar extra hebt. Stel je hebt in 2005 13 dagen meegenomen naar 2006 etc. etc. Wij verplichten mensen niet deze uit te laten betalen of dat deze komen te vervallen.Uiteindelijk heeft iemand dan een buffer opgebouwd.

In 2008 wil iemand 35 dagen laten uitbetalen (dus over 2005/2006/2007 steeds 13 dagen meegenomen = 39 dagen). Mag dat? Of moet je per jaar gaan kijken of iemand zijn wettelijke dagen toen wel heeft opgemaakt? Bijv. Van die 13 dagen die van 2005 naar 2006 zijn gegaan waren er 3 wettelijk en 10 bovenwettelijk.

Is dit nog begrijpelijk? Ik weet even niet hoe ik dit anders moet uitleggen. Ik hoop op jullie reactie

Bewerkt 31 Okt, 2013 15:44
John de Wijze
08 Okt, 2008 16:49

ADV uren zijn per definitie geen verlof of vakantiedagen. Niet opgenomen ADV tijd vervalt bij ziekte en overig vakantie per 31-12 TENZIJ! er in CAO is opgenomen of andere bedrijfsregeling dat ADV uren mogen worden geclusterd ( voorbeeld Onderwijs).

ADV uren zijn ook niet bovenwettelijk. En uitbetalen kan feitelijk ook niet, want dan zouden het overuren zijn.

Ja zo kan iedereen bij jullie een buffer opbouwen van uren die in 2005 zijn blijven staan etc. MAAR ook tegen het uurloon van voorgaande jaren en dan nu opnemen tegen het uurloon van 2008. Das gemakkelijk sparen!

hier ziet u de feiten, waarvoor het beter is er naar te streven max 5 dagen mee te nemen en zeker in het eerste Kwartaal volgende jaar op te hebben gemaakt.

U bent nu voor uw personeel gelden aan het reserveren die u meer kosten dan ze waard zijn.

karel
08 Okt, 2008 20:56

John de Wijze schreef

>>>>>Ja zo kan iedereen bij jullie een buffer opbouwen van uren die in 2005 zijn blijven staan etc. MAAR ook tegen het uurloon van voorgaande jaren en dan nu opnemen tegen het uurloon van 2008. Das gemakkelijk sparen!<<<<<<<<<

En wat is daar op tegen, ik zie het niet als sparen uurloon is meestal alleen hoger geworden door de inflatie dus de werknemer kan net zoveel, zo niet minder doen met het geld dan in 2005.

Groet

Karel

MM
09 Okt, 2008 13:50

Wij hebben helemaal niets tegen het opbouwen/meenemen van vakantiedagen.

Het meenemen van ADV-dagen is ook geen probleem. Dat is ons beleid.

Daar zit het probleem niet in. Ik heb op dat punt ook geen advies nodig. Dit gaan wij niet aanpassen. Vooralsnog levert ons (wg-wn) dit alleen maar voordelen op.

Mijn vraag is: wat is bovenwettelijk en wat is wettelijk (vooral naar voorafgaande jaren kijkend).

John de Wijze
09 Okt, 2008 17:46

Het voordeel van adviezen en meningen……………Je kan er iets of niets mee.

Het mag in uw rugzakje

ja
07 Dec, 2009 09:51

volgens mijn werkgever bouw ik geen uren op op feestdagen en als ik vrij neem ik heb normaal 204 uur klopt dit ? ik zeg niet ik hou daar gewoon rechtop maar weet iemand dat zeker.

Mieke
09 Dec, 2009 13:08

'oude' uren mogen uitbetaald met toestemming van de werknemer. Dus in 2009 mogen uren van 2008 uitbetaald worden.

Na 5 jaar bestaat verjaring en kan je werknemer verplichten oude uren te laten uitbetalen…

ben
29 Jul, 2010 19:28

mijn werkgever wil onze adv dagen gebruiken voor onze pauze wij zijn 40 uur aanweziig en worden voor 36 uur uitbetaald en nu wil de werkgever dus ook nog onze adv gebruiken voor uren die wij toch al niet betaald krijgen mag dit zomaar ??? volgens mij klopt er helemaal niets van en onze or is met vakantie wat mag wel en niet en wat kunnen wij hiertegen doen

A.Strik
03 Jan, 2012 22:29

ik heb nog ruim 100 uur aan adv,maar ik kan ze niet opmaken daar ik met pensioen ga,wat gaat ermee gebeuren ???

Gerda
05 Jan, 2012 09:20

Beste mevrouw/ meneer Strik,

Voor de ADV uren die u nog heeft staan terwijl u met pensioen gaat zijn 2 mogelijkheden:

1) U neemt ze op, eventueel direct voorafgaand aan uw pensioendatum, waardoor u dus eerder stopt met werken. U geeft aan dat u ze niet kunt opmaken, dus waarschijnlijk ligt uw pensioendatum heel dicht bij.

2) Deze uren worden bij de eindafrekening aan u uitbetaald.

Wanneer u precies wilt weten wat er met deze ADV-uren gaat gebeuren, kunt u het beste contact opnemen met de afdeling personeelszaken van uw bedrijf. Zij hebben al uw gegevens bij de hand en kunnen u exact vertellen hoe het geregeld gaat worden. Deze uren kunnen niet komen te vervallen!

Met vriendelijke groet,

Gerda van der Helm

UwHR