Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op personeel-organisatie.startpagina.nl

Personeelsinstrumenten

Peter
19 Jan, 2006 08:58

Goede morgen,

Ik ben geen P&O'er, dus misschien vinden jullie dit een vreemde vraag. Maar is er iemand die mij een opsomming kan geven van alle personeelsinstrumenten? Ik heb uiteraard zelf al op internet gezocht, maar ik kan slechts enkele instrumenten vinden. Bedankt voor jullie reacties.

sjors
19 Jan, 2006 09:37

kijk eens naar boeken in de bibliotheek.

Irene
19 Jan, 2006 10:53

Beste Sjors,

Vanwaar die opmerkingen? Welke toegevoegde waarde hebben deze opmerkingen van jou op de site? Soms kun je maar beter niet reageren wanneer je geen antwoorden hebt op de vragen, toch?

Hartelijke groet,

Irene

sjors
19 Jan, 2006 11:01

Wat zijn dit ook voor vragen zeg?

Neem me niet kwalijk hoor, maar voor mijn gevoel willen die mensen zich er heeeeeeeeeeeeeeeel makkelijk van afmaken en daar heb ik een hekel aan.

Je kunt zoiets in ieder boek over p-management bijna vinden.

Peter
19 Jan, 2006 11:23

Sjors, erg jammer dat je zo reageert. Uiteraard heb ik zelf ook gezocht. Ik heb het volgende kunnen vinden: beoordelingen, werving en selectie, werkoverleg, personeelsplanning en opleiden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er toch meer instrumenten moeten zijn?

sjors
19 Jan, 2006 12:17

ok sorry:

komt ie:

- introductie

- werving en selectie

- belonen

- functioneren/beoordelen

- opleiding/training/ontwikkeling

- personeelsplanning

- functiebeschrijving/waardering

- uitstroom

Ikke
19 Jan, 2006 12:18

Peter,

Deze schieten mij zo even te binnen:

- Functievorming

- Personeelsplanning

- Personeelsvoorziening bij In- en Uitstroom

- Loopbaanplanning

- Functiewaardering

- Personeelsbeoordeling

- Personeelsontwikkeling

- Loopbaanontwikkeling

- Verloopbeheersing.

Ad de Beer
19 Jan, 2006 14:06

En er zijn er heel veel meer.

Kort samengevat in 4 groepen.

1. Het krijgen van goede mensen

2. Het houden van goede mensen

3. Het goed houden van mensen

4. Het goed kwijtraken van mensen.

In 1, werving, selectie, arbeidsvoorwaardengesprek……….

In 2, beloning, beoordeling, functioneringsgesprekken, loopbaan beleid, opleidingen…….

In 3 beoordeling, loopbaan, ARBO, motvatie, leiding geven…….

in 4. ontslag, pensioen, dood van de medewerker en nog veel meer.

Aan de hand van de genoemde opsommingen kun je een heel eind komen.

Ik hoop wel dat je één ding hebt geleerd, Google kan veel, de bieb veel meer.

Ad de Beer

Jeroen H.
19 Jan, 2006 15:33

Mijnheer De Beer,

In welke organisatie werkt u? Het lijkt me namelijk heel interessant om eens een kijkje te komen nemen bij een organisatie die de dood als personeelsinstrument gebruikt. Hoe wordt dit door de organisatie in praktijk gebracht? (en misschien is het mogelijk dat ik een uitlegging krijg over datgeen wat een bieb kan?)

Om even te reageren op de vraag: Misschien is het goed om het boek Integraal Personeelsmanagement van Noomen er eens bij te pakken. Hierin staat veel beschreven over personeelsinstrumenten en hoe je die het best kunt gebruiken. Verder zijn de zaken die in dit topic zijn genoemd ook een goede weergave van een heleboel personeelsinstrumenten.

Peter
19 Jan, 2006 21:40

Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties.

Jeroen, ik had inderdaad het boek van Noomen al erbij gehaald. Wellicht komt het door mijn gebrek aan praktijkervaring, maar ik dacht dat er meer instrumenten zouden zijn dan in het boek vermeld staan.